Busje komt niet meer in Vilvoorde en omstreken
Eind juni stopt de Belbus in Zemst, Vilvoorde, Kampenhout, Boortmeerbeek en Haacht ermee wegens besparingen bij De Lijn. De eerste ontslagen bij bedrijven die de dienst verzekeren, zijn al gevallen. De bekommernis over het wegvallen van de garantie op basismobiliteit neemt toe.
Bron: De Standaard
Vervoersmaatschappij De Lijn wil het einde van de Belbus niet bevestigen, maar meldde haar intentie wel aan de gemeentebesturen. Later zouden ook de belbusgebieden Merchtem-Opwijk, Rotselaar, Keerbergen-Tremelo en Bierbeek verdwijnen. Dominique Renders van De Lijn Vlaams-Brabant erkent dat er lijnen geschrapt worden wegens besparingen, ‘maar er is nog niets definitief’, zegt ze. ‘We praten met de gemeenten om mogelijke denksporen te onderzoeken. Tegen 30 maart willen we uitsluitsel krijgen.’ Voor zijn belbusdienst doet de Lijn veel een beroep op private pachters. Hendriks uit Melsbroek verzekert de diensten met belbussen van De Lijn in Vilvoorde, Zemst en Kampenhout, maar dat contract loopt af en werd alvast niet verlengd. Vijf
vaste chauffeurs en twee chauffeurs van de weekenddienst werden al mondeling op de hoogte gebracht van hun ontslag. Een rouwlint aan de autospiegels van de busjes illustreert het trieste einde. Victor Goossens werkte negen jaar voor het bedrijf. Hij wordt zestig, maar gaat noodgedwongen met brugpensioen. ‘De beslissing van De Lijn werd bruusk genomen zonder enig overleg met de sector’, zegt Goossens. ‘Op 25 juni zou het voor ons afgelopen zijn. Dit is een asociale besparingsmaatregel op de rug van gewone mensen. Eerst gratis busvervoer voor 65-plussers, dan een abonnement van vijftig euro en nu niets meer.
De Lijn pakt eerst kleine pachters aan uit vrees voor sociale conflicten bij de groten. Over twee jaar rijden er geen belbussen meer.’ Provincie- en gemeenteraadslid voor Groen, Erik Torbeyns uit Kampenhout noemt de maatregel ‘morrelen aan het decreet van de basismobiliteit’. ‘Dat wil men herdenken naar “basisbereikbaarheid”, maar welke alternatieven komen er in de plaats’, vraagt hij zich af. ‘Zeker in een landelijk gebied is die mobiliteit zeer belangrijk. Anders geraken mensen sociaal geïsoleerd.’
Schepen Jan Verdoodt (CD&V) van Zemst bevestigt de intenties van De Lijn om de belbus af te schaffen. ‘We overleggen met de vervoersmaatschappij en zoeken alternatieven. De mindermobielencentrale en de dienst aangepast vervoer kunnen voor sommigen, maar niet voor iedereen een oplossing bieden.’
Open VLD in Zemst roept op om alle argumenten voor het behoud van de belbus kenbaar te maken aan het gemeentebestuur. (jdw)