Vliegwet moet oplossing bieden voor Brussels Airport
De afgelopen weken laaide de discussie over de geluidshinder rond de luchthaven in Zaventem weer enorm op, door 12 actiegroepen die hun krachten gebundeld hebben. Eén van hun eisen is een onderzoek naar de mogelijke verhuis van de luchthaven van Zaventem naar een minder dichtbevolkt gebied. Zowel voor Luk als voor zijn collega’s Gwenny De Vroe, Jo De Ro en Tim Vandenput – allen volksvertegenwoordigers voor Open Vld die wonen in de regio rond de luchthaven – is dit geen piste die Open Vld wil bewandelen.
De Luchthaven is economisch zeer belangrijk voor ons land daar het één van de belangrijkste toegangspoorten is. Haar centrale ligging vlakbij Brussel, de hoofdstad van Europa, is van groot belang voor België en onze open exporteconomie. Dankzij de goede spoorverbindingen en ligging bij de ring zijn alle centrumsteden vlot bereikbaar. Tevens biedt de luchthaven meer dan 60.000 arbeidsplaatsen (20.000 directe werknemers, 40.000 indirecte werknemers). In 2012 was Brussels Airport nog goed voor een toegevoegde waarde van 3 miljard euro. Het verhuizen van deze luchthaven is dan ook totaal overroepen. Ook het verlengen van de nacht van 23h00 naar 22h00 en van 06h00 naar 07h00 is uitgesloten!
In de huidige situatie bepaalt enkel Belgocontrol, in functie van windsterkte en richting of technische omstandigheden, welke start- en landingsbaan gebruikt wordt. Bijkomend moet Belgocontrol hierbij rekening houden met het “alleen door de FedR” bepaalde schema van preferentieel baangebruik volgens de periode dag/nacht en weekend.
Volgens Luk dient er een structurele oplossing te komen in overleg met alle betrokken partijen. De vliegwet is zo een structurele oplossing die een stabiel wettelijk kader creëert voor de luchtvaartmaatschappijen en Brussels Airport rechtszekerheid biedt om economisch verder te ontwikkelen op de huidige site met aandacht voor de leefbaarheid. Deze vliegwet is trouwens opgenomen in het regeerakkoord.
Zo’n wet verhindert daarnaast dat een minister op eigenzinnige wijze veranderingen kan doorduwen zoals in het verleden spijtig genoeg is gebeurd door o.a. staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet. Deze laatste paste eind 2013, begin 2014 de vluchtroutes van de luchthaven van Zaventem op eigen initiatief aan om zo de twee Brusselse gemeenten Sint-Pieters-Woluwe en Sint-Lambrechts-Woluwe wat te ontlasten. Door deze wijziging zijn er andere gemeenten die meer hinder ondervinden en kan je niet meer spreken van een correct spreidingsplan.
De vliegwet moet concreet én het gebruik van de pistes opleggen in functie van de meest veilige manier van opstijgen/landen én vliegroutes opleggen die een billijke spreiding realiseert over Vlaams-Brabant (Noord- en Oostrand) en over Brussel.
Klik hier voor het persbericht van Open Vld Regio Vilvoorde
Klik hier voor het fragment uit Ring TV