Belbus op sterven na dood, eerste ontslagen vallen
Eind juni stopt de Belbus in Zemst, Vilvoorde, Kampenhout, Boortmeerbeek en Haacht door besparingen bij De Lijn. De eerste ontslagen zijn al gevallen bij de bedrijven die de dienst verzekeren. Blijft de basismobiliteit dan nog gegarandeerd? Steeds meer mensen vragen het zich af.
Bron: Het Nieuwsblad
Vervoermaatschappij De Lijn wil het einde van de Belbus niet bevestigen, maar meldde haar intentie wel al aan de betrokken gemeentebesturen. Ook de Belbusgebieden Mechtem-Opwijk, Rotselaar, Keerbergen-Tremelo en Bierbeek zouden op termijn verdwijnen.
Dominique Renders van De Lijn Vlaams-Brabant geeft toe dat er lijnen geschrapt worden door besparingen, ‘maar er is nog niets definitief’, zegt ze. ‘We praten met de gemeenten en onderzoeken alle pistes. Tegen 30 maart moet de kogel door de kerk zijn.’
Voor haar Belbusdienst doet de Lijn vaak een beroep op private partners. Hendriks uit Melsbroek verzekert die diensten met belbussen van De Lijn in Vilvoorde, Zemst en Kampenhout. Maar dat contract loopt af en werd niet verlengd.
Vijf vaste chauffeurs en twee chauffeurs van de weekenddienst werden al mondeling op de hoogte gebracht van hun ontslag. Rouwlinten aan de zijspiegels van de busjes illustreren het trieste einde.
Victor Goossens werkte negen jaar voor het bedrijf. Hij wordt zestig, maar gaat noodgedwongen met brugpensioen. ‘De beslissing van De Lijn werd bruusk genomen, zonder enig overleg met de sector. Op 25 juni zou het voor ons afgelopen zijn. Dat is een asociale besparingsmaatregel op de rug van gewone mensen. Eerst gratis busvervoer voor 65-plussers, dan een abonnement van vijftig euro en nu niets meer. De Lijn pakt eerst kleine partners aan uit vrees voor sociale conflicten bij de grote. Over twee jaar rijden er geen Belbussen meer’.
Provincie- en gemeenteraadslid voor Groen Erik Torbeyns uit Kampenhout noemt de maatregel ‘morrelen aan het decreet van de basismobiliteit’. ‘Dat wil men hervormen naar ‘basisbereikbaarheid’. Maar welke alternatieven komen er in de plaats?’ vraagt hij zich af. ‘Zeker in een landelijk gebied is die mobiliteit zeer belangrijk. Anders geraken mensen sociaal geïsoleerd.’
CD&V-schepen Jan Verdoodt uit Zemst bevestigt de intenties van De Lijn om de Belbus af te schaffen: ‚Wij overleggen met de vervoermaatschappij en zoeken naar alternatieven. De Mindermobielencentrale en de dienst Aangepast Vervoer kunnen voor sommigen, maar niet voor iedereen een oplossing bieden.’.
De Open VLD-afdeling van Zemst roept op om alle argumenten voor het behoud van de Belbus kenbaar te maken aan het gemeentebestuur. (jdw)