De trein der (ver)traagheid
Het openbaar vervoer kost handenvol geld. Daartegenover mag de reiziger een goede dienstverlening en vooral een stipt treinverkeer verwachten. Hiervoor moet de infrastructuur up-to-date zijn en vooral niet defect gaan. Maar is ons materiaal wel zo performant?
Uit het antwoord van de Minister van Mobiliteit blijkt dat er in 2016 meer dan 1.836 defecten werden geregistreerd. Dit is een lichte stijging tegenover 2015, toen er nog 1.700 defecten werden geregistreerd. De cijfers zijn louter voor reizigerstreinen.
Als gevolg hiervan werden er in 2016 meer dan 181 treinen afgeschaft, 739 gedeeltelijk afgeschaft met een totaal van 141.778 minuten vertraging. In 2015 bedroeg de totale vertraging maar 124.699 minuten en werden er 701 treinen gedeeltelijk en 180 volledig afgeschaft.
Het merendeel van de storingen komt voor aan de seininrichtingen, welke meestal een beperkte impact hebben omdat deze storingen relatief snel kunnen worden opgelost. Ook zijn er vaak storingen aan overwegen en wissels die zorgen voor de nodige hinder.
Uit het antwoord is ook af te leiden dat Infrabel met stip het voorgeschreven onderhoud opvolgt. Voor Luk komt de veiligheid van de passagiers op de eerste plaats. Maar dit mag niet leiden tot nog meer hinder voor de passagiers. Hier moet volgens Luk nog meer op ingezet worden, zodat reizigers niet altijd in de kou staan.
Klik hier voor de vraag.
Klik hier en hier voor het antwoord.